Щоб змоделювати оптимізацію шкільної мережі, спочатку треба… пограти

Децентралізація дала спроможним громадам значні управлінські повноваження в різних сферах. Відповідають громади і за шкільну освіту на своїй території. Це питання дуже чутливе, бо стосується інтересів більшості мешканців: учнів, батьків, вчителів тощо. До 60% видатків з місцевого бюджету йде на освіту. Тому нова місцева влада з особливою  відповідальністю починає свої дії щодо створення якісної освіти в громадах. Першим суттєвим викликом в цьому процесі є готовність представників місцевого самоврядування дати для себе відповіді на запитання:

  • Як створити ефективну шкільну мережу в громаді?
  • Як підвищити якість освіти шкіл в ОТГ і впроваджувати підходи Нової Української Школи?
  • Як  забезпечити доступ до якісної освіти учнів периферійних сіл громади?
  • Як зменшити ризики конфліктів в громадах і зберегти злагоду під час оптимізації шкільної мережі?

Щоб допомогти громадам вирішити ці питання, шведсько-український проект “Підтримка децентралізації в Україні” розробив унікальний практичний семінар-тренінг «Моделювання спроможної шкільної мережі в громаді» у формі гри.

Під час гри учасники проходять усі ключові етапи, пов’язані з алгоритмом оптимізації та моделювання спроможної шкільної мережі. Програма семінару-тренінгу передбачає повну послідовність кроків процесу оптимізації і прогнозування моделі спроможної шкільної мережі, пройшовши по якому, можна досягти підвищення якісних послуг і ефективності у використанні бюджетних коштів виділених на цей напрям.

Такі тренінги SKL International проводить у співпраці з Асоціацією ОТГ та з громадами, де відбуваються тренінги.

Гру планується провести у кожній області України.

Вже проведено 6 таких тренінгів у Херсонській, Черкаській, Вінницькій, Волинській, Чернігівській та Житомирській області.

Якщо ви хочете, щоб SKL International провів гру спеціально для вас, пишіть сюди – https://www.facebook.com/SKLInternational.org.ua/

Гра включає такі етапи:

  • Введення в тему гри. Презентація загальної інформації про поняття моделювання спроможної шкільної мережі
  • Формування політичного лідерства процесу оптимізації і створення спроможної шкільної мережі.

Новостворені громади беруть у своє підпорядкування шкільну мережу, якою раніше займалася районна влада. В багатьох випадках, ці мережі не відповідають актуальним потребам громад і не дають змоги ефективно виконувати завдання у сфері освіти. У підпорядкування багатьох громад перейшли малокомплектні школи, в яких неможливо сформувати клас, у зв’язку з чим навчання проводять за індивідуальною формою. Однак, індивідуальне навчання не забезпечує високої якості. Водночас, наявність малокомплектних старших класів у школах ІІІ ст. не дає змогу запроваджувати профільні програми.

Треба констатувати, що оптимізація шкільної мережи є технічно складним і політично чутливим процесом. Тому він має бути повністю відкритим для широкого загалу і проводитися під потужним лідерством команди місцевої влади. Без чітко визначеної політичної позиції Голови громади щодо оптимізації продовж усього процесу, повної і відповідальної підтримки його команди, шанси досягти успіху будуть малими. Для забезпечення процесу оптимізації необхідно створити робочу групу за участі всіх відповідних зацікавлених сторін, яку очолюватиме Голова громади.

  • Збір і аналіз даних для процесу оптимізації і моделювання шкільної мережі.

В рамках цього етапу гри команди працюють як група експертів з питань аналізу і модулювання шкільної мережі громади. Мета завдання – здійснювати їх аналіз для з’ясування ефективності роботи освітніх закладів на території громади. Завдання команд – скласти звіт, який дозволить оцінити ефективність роботи освітніх закладів і їхні можливості досягати високої якості навчання. Ця оцінка повинна стосуватися освітніх результатів, ефективності використання коштів, виділених на освіту, використання доступного персоналу, використання інфраструктури.

  • Підготовка сценаріїв моделювання спроможної шкільної мережі.

До того, як учасники будуть починати розробку сценаріїв, вони повинні визначити ціль оптимізації шкільної мережі громади.

Ціль оптимізації шкільної мережі – це ключове повідомлення, за допомогою якого голова громади і члени його команди поширюють кінцеву мету процесу.

Формування цілі оптимізації дуже важливий крок, бо від її розуміння залежить чи буде підтримка діям влади з боку громадськості, чи навпаки буде супротив і конфлікти.

Завдання команди – визначити ціль, на досягнення якої буде спрямована оптимізація шкільної мережі.

  • Легітимізація Плану змін шкільної мережі в громаді.

На цьому етапі гри, учасники виконують завдання, які дозволяють уникати конфліктів і забезпечують підтримку оптимізації шкільної мережи з боку громади.